Pokud kola tvého biku potřebují po dlouhé pauze menší refresh, vezmi pumpičku a pusť se do huštění. Jenomže jak moc nahustit? Stačí málo, nebo je lepší kola nafouknout pořádně? Dbej proto na pár zásad, jak hustit horské kolo tak, aby bylo připravené zdolat s tebou všechny vrcholy. Bezpečně.

Čtyři zásady huštění, kterých se drž

1. Roli hraje terén

Kolo foukej podle toho, jakým terénem se hodláš prohánět. Je rozdíl mezi polními cestami a úhlednou cyklostezkou. Pokud se rozhodneš brázdit asfaltové tratě, můžeš kola přifouknout až na tři bary. Nižší hodnoty zvol pro náročnější terény.

Nic ale nepřeháněj, berná mince pro tebe vždycky bude především informace o doporučeném huštění, kterou najdeš na boku pneumatiky a na ráfku. Terén možná volá po přifouknutí, ty ale nesmíš překročit ani jednu z uvedených hodnot.

2. Záleží i na tvojí váze

Člověk si říká, že na kolo může nasednout každý, a je tomu vážně tak. Ovšem než se pustíš do huštění jeho pneumatik, vzpomeň si na číslo, které ti ukázala váha při posledním vážení. 

Zatímco padesátikilový biker si kolo dostatečně nafoukne na 1,6 barů, devadesátikilový jezdec si dobře zajezdí na gumách o 2 až 2,1 barech.

3. Bez pumpičky s tlakoměrem se neobejdeš

I když už máš tvrdost pneumatiky v malíku, nebo lépe řečeno v palci, přece jen dej před kontrolou hmatem přednost pumpičce vybavené tlakoměrem. Jedině tak budeš mít jistotu, že máš nahuštěno přesně tolik, kolik je třeba. Díky tlakoměru navíc předejdeš nepřesnostem různých hustilek.

4. Husti, ale nepřehusti

Bojíš se defektu tak moc, že kola hustíš o sto šest? Trochu zvolni, jinak bude tvůj bike zářným příkladem přehuštěných kol, na které odborníci často upozorňují. Tento nešvar zapříčiňuje špatnou ovladatelnost kola a taky cvaknutí pneumatiky, a to nechceš. 

Ani s těmi nejspolehlivějšími chrániči na kolo a cyklo helmou zbytečně neriskuj nehodu kvůli defektu nebo přehuštěným pneumatikám. Pokud si s jejich nafoukáním nevíš rady, nestyď se vydat do servisu. Budeš mít jistotu, že je tvůj bike v nejlepších rukách a nezničí se přílišným nebo nedostatečným nahuštěním. Jako bonus si tam omrkneš ta nejlepší celoodpružená kola.

Nezapomeň ani na údržbu kola

Huštění kol ale není jedinou položkou na seznamu toho, co pro svůj MTB můžeš udělat. Špína a prach horskému kolu (ani jinému dopravnímu prostředku) zrovna neprospívají, co hůř, můžou vést k poškození pohyblivých částí, kam spadá řetěz, kazeta nebo přehazovačka. 

K čištění kola ti bohatě postačí hadřík a voda. Raději neexperimentuj s vysokotlakým mytím, při kterém by docházelo k vymytí ložisek a paradoxně k většímu zanesení nečistot držících se na jednotlivých částech kola. 

Po koupeli biku dopřej hydratační péči bohatou na cenné oleje. Ne, vážně, mysli na mazání kola. Bohužel řada cyklistů tento krok překračuje, ty ale nebuď jako oni. Kdo maže, ten jede, proto se mazání kola věnuj pravidelně, ale vyhýbej se plášťům, kotoučům brzd a taky ráfkům.